Barion Pixel
+36 1 353 6803  I info@impactworks.hu

Új trendek a munkaerőpiacon: célkeresztben a social media

Új trendek a munkaerőpiacon: célkeresztben a social media

 A munkaerőpiac folyamatos változására a munkáltatóknak is reagálniuk kell. Már nem elég egy szép, gördülékenyen működő karrier oldal, nekik kell megszólítani és elérni a kívánt célközönséget. A különböző social media karrier oldalak segítségével hatékonyan megszólítható a célközönség, ráadásul a változatos tartalomtípusok mellett, hirdetési felület is a rendelkezésünkre áll. Cikkünk bemutatja a social media karrier oldalak működését, amihez 1500 fős országosan reprezentatív kutatást készítettünk az Opinio piackutató applikáció segítségével.

Magyarországon jelenleg 7,2 millió aktív felhasználó van a közösségi médiában, a számuk pedig évről évre csak növekszik. Ráadásul nemcsak a felhasználói bázis nőtt az elmúlt évek során, hanem az elérhető közösségi média platformok is. A Facebook és az Instagram térnyerése mellett, a rövid videós platformok abszolút piacvezetője a TikTok is kiemelkedő számokat produkál, a Reddit a 2000-es évek után újra a reneszánszát éli, ha pedig komolyabb, szakmai tartalmakra vágyunk, akkor a LinkedIn felé vethetjük tekintetünket. A vállalatok ma hatékonyan, számos platformon kommunikálhatnak, így változatosan, érthetően, közvetíthetik értékeiket az emberek számára. És, hogy erre miért van szükség?

Előny a munkavállalónál – Mit mond a kutatás?

Megfordult a széljárás a munkaerőpiacon, így már nem a munkáltató válogat a legjobb jelöltek között. Ezért a munkáltatónak mindent meg kell tenni azért, hogy kitűnjön a versenytársak közül, aminek kulcsfontosságú eleme a munkáltatói márkaépítés, avagy employer branding. A munkáltatói márkaértékek és hívószavak kommunikálásához a legtöbb cég rendelkezik egy karrier oldallal, azonban itt jelentős tartalmi megkötésekkel kell számolnunk, illetve nehézségeket okozhat, ha egy nemzetközi cég leányvállalataként saját tartalmakkal szeretnénk megjelenni a cégünk weboldalán. A social media karrier oldalak új lehetőségeket nyitnak meg ebben a dinamikus környezetben. A felmérések és piaci tendenciák tükrében látható, hogy a jól menedzselt social media jelenlét a munkáltatók imázsát emelheti, bemutathatja a céges kultúrát, és a munkavállalókat aktívan vonhatja be az értékeik közvetítésébe.

Az Opinioval közösen végzett felmérésünk egyértelműen kimutatta, hogy a magyaroknál továbbra is a Facebook a legnépszerűbb közösségi média platform, ezt követi az Instagram, majd pedig a TikTok. Érdemes az adatokat azonban a korcsportok bontása szerint is megvizsgálni, hiszen ameddig a 15-19 és a 20-29 korosztálynál az Instagram és a TikTok is előkelő pozícióban helyezkedik el, addig a 30-39 és 40-49 csoportban a Facebook dominál, a LinkedIn pedig elsősorban a diplomások körében népszerű.

Ahány platform, annyi lehetőség

Éppen ezért fontos több közösségi média platformon is megjelenni karrier tartalmainkkal, így a legszélesebb közönséghez juttatjuk el üzeneteinket. A Facebook és az Instagram már csak a hirdetési mechanizmusa miatt is megkerülhetetlen, komolyabb, szakmai tartalmakhoz viszont elsősorban a LinkedIn lehet a legmegfelelőbb. A LinkedIn bár nem rendelkezik igazán széles eléréssel, azonban bizonyos célközönségeket (IT, mérnök stb) könnyebben tudunk megszólítani, emellett a „siker kommunikációra” is remek felület. A korcsoportok elérése mellett a megfelelő tartalomtípus szegmentálása is kulcsfontosságú. A Facebook még mindig magasan a legnépszerűbb a 30-60 közötti felhasználóknál, itt mindenképp érdemes megjeleníteni a fő üzeneteinket, Instagrammon viszont már célszerű a fiatalabb korcsoportot érintő témákat megcélozni, míg LinkedInen a szakmai vonalon maradhatunk.  Nem szabad megfelejtkezni a TikTokról sem, ami már messze nem csak a fiatalok játszótere, a 40-49 korcsoport 30%-a is aktív a felületen. azonban az ide készült tartalmaknál érdemes néhány dologra figyelni. Míg a Facebook vagy Instagram posztok esetében egy brandelt tartalom teljes működőképes, addig a TikTokon már más a helyzet. Itt a sok arculati elemet használó tartalmak kirívónak tűnnek, így érdemesebb olyan videóban gondolkodni, ami természetességet sugall, és illeszkedik a platform többi kínálatába. Megemlíthetjük még a Youtube, Twitch, Reddit felületeit is. Ezeken a platformokon akár specifikus célközönségeket is elérhetünk, viszont itt aktív, rendszeres kommunikációra kevesebb lehetőségünk van, inkább kampányszintű megjelenéssel érdemes kalkulálni.

A jó stratégia titkai

A rendszeres tartalom-előállításhoz, átgondolt, hosszútávú content stratégia szükséges, így időről időre meg kell határoznunk, azokat a tematikákat, amelyen mentén ki szeretnénk alakítani a következő időszak fő témáit, üzeneteit. Ez már csak azért is kiemelten fontos, mert az álláskeresők 64%-a megnézi az adott cég social media oldalait, mielőtt jelentkezne egy állásra, így érdemes számukra, olyan tartalommal készülni, amellyel kitűnhetünk a megnövekedett hirdetési zajból. A felmérésünkben azt is megkérdeztük, hogy milyen témákról olvasnának szívesen az álláskeresők egy-egy cég social media karrier oldalon. Nem meglepő módon, a legtöbben a különböző juttatásokra kíváncsiak a leginkább, emellett viszont a cég mindennapjainak a bemutatása és a dolgozók véleményére is különösen nyitottak. Ez utóbbi miatt fontos, hogy a tartalomkészítésbe is bevonjuk a vállalat dolgozóinak egy csoportját, például egy nagyköveti szerepkörben, hiszen ki más tudná hitelesebben képviselné a cég által kommunikált értékeket, mint az ott dolgozók. A munkavállalói visszajelzésekkel megerősíthetjük cégünk kiemelt értékeit, bemutathatjuk a munkahelyen uralkodó pozitív légkört, ráadásul az érdeklődők konkrét arcokkal társíthatják a vállalatunkat, így jobban tudnak vele azonosulni is. Arról már nem is beszélve, hogy mennyivel jobban mutat egy hirdetésen, a cégnél valóban ott dolgozó kolléga, mint egy random, már ezerszer látott stock fotó. Az álláskeresők szimpátiájának az elnyerése pedig kulcsfontosságú is lehet, a kérdőívet kitöltők 47%-ánál már előfordult olyan, hogy megkedvelt egy céget a kommunikációja miatt és emiatt jelentkezett egy adott pozícióra.

 

Célkeresztben a toborzás

A márkaépítési funkció mellett, nem mehetünk el a toborzás nyújtotta lehetőségek mellett sem. A Meta hirdetési felülete ugyanis a legköltséghatékonyabb megoldás, ahol ráadásul a passzív álláskeresőket is megszólíthatjuk. A kitöltők 30%-nál már előfordult olyan eset, hogy bár nem kerestek aktívan állást, egy social media hirdetés miatt mégis jelentkeztek egy állásra. Persze ehhez elengedhetetlen egy jól átgondolt hirdetés, ahol a szöveg és a kreatív együttes összhangban tudják átadni az üzenetünket. Ez már csak azért is fontos, mert a Meta hirdetéskezelőjében felbukkanó frissítéseknek “hála”, ma már nehezebb elérni a számunkra releváns célközönséget, így fontos, hogy a copy és a kreatív is első pillantásra megfogja a felhasználókat.  Hirdetéseinkkel többféle célt is elérhetünk, növelhetjük cégünk láthatóságát, márkaismertségét, így a felhasználók könnyebben emlékezhetnek vissza az üzenetünkre. Forgalmat terelhetünk a weboldalunkra, ezáltal egy-egy álláshirdetésünk több embert vonzhat a karrier oldalunkra vagy akár aktivitást generálhatunk a social media oldalainkon megjelenő posztjainkon. Emellett pedig különböző konverziós alcélokat is megadhatunk a hirdetésünknek, ilyen lehet például egy adott weboldal megtekintése, egy jelentkezés gombra való kattintás vagy akár egy állás mentése is. A hirdetéseket természetesen nem árt összehangolni a különböző kommunikációs csatornáinkkal is, így az emberek egy egységes és önazonos vállalat benyomását láthatják, legyen szó egy Facebook vagy Instagram oldalról, egy TikTok vagy Youtube videóról, vagy akár magáról a karrier oldalunkról.

Átfogó megoldás minden platformra 

A social media világa folyamatosan változik. Platformok jelennek meg, majd tűnnek el, trendek válnak világszinten meghatározóvá, majd pedig kerülnek a süllyesztőbe. Éppen ezt a folyamatosan változó hullámot kell meglovagolnunk, ha ki szeretnénk tűnni a tömegből. Ezt pedig úgy tehetjük meg, ha alapos elemzésekkel felkészülve, célközönségünket és a releváns social media platformokat ismerve alkotjuk meg a stratégiánkat, amellyel hatékonyan és célzottan kommunikálhatjuk cégünk értékeit. A sikeres social media jelenlét ugyanis, nem csak egy egyszeri erőfeszítés, hanem egy folyamatosan átalakuló, kreatív folyamat része, amely hozzájárulhat vállalatunk hosszú távú növekedéséhez és sikereihez.

Szerző: Biró Barnabás – Content Manager