Milyen szerepet játszanak az érzelmek a munkahelyünkön? Kimutathatjuk-e vezetőként érzelmeinket vagy jobban tesszük, ha elfedjük őket? Fontos-e, hogy vezetőként foglalkozzunk mások érzelmeivel? Utóbbi kérdések a pandémia óta talán még aktuálisabbak, mint valaha, hiszen a munkatársak megtartása és elkötelezése hibrid munkakörnyezetben nagyobb tudatosságot és odafigyelést igényel a vezetők részéről, amiben bizony az érzelmeknek sincs elhanyagolható szerepe.
A személyes törődés felértékelődő szerepe
Az, hogy az üzleti környezetben mennyire van helye érzelmeknek, örök dilemma, s az idők során sokat változott a téma megközelítése. A jelenlegi vezetői irányzatok és az a munkahelyi kultúra, amire a legtöbb vállalat törekszik, a humanisztikus megközelítést tartja követendőnek, azaz egy olyan légkör megteremtése a cél, melyben elengedhetetlen az emberekre való személyes odafigyelés.
A különböző kutatási eredmények azt mutatják, hogy az érzelmek megfelelő kezelése sikeresebbé teszi a vezetőket, sőt, manapság az érzelmi intelligencia és az empátia képessége vitathatatlan fontosságú összetevője a vezetésnek. Ezek segítségével a vezetők hatékonyabban irányíthatják csapatukat, képesek kezelni nehéz helyzeteket és jobban felismerik a csapattagok igényeit és valós motivációjukat. Mindezeken túl, egy olyan vezető, aki képes megfelelően bánni saját érzelmeivel, hitelesebb követői szemében.
A kérdés fontosabb, mint valaha
Az utóbbi néhány év különösen nagy kihívás elé állította a vezetőket, hiszen egy teljesen új működésmódba kellett berendezkedni. Az egymást érő meetingek és a megszámlálhatatlan email mennyiség közepette ráadásul még a munkatársak elköteleződését és motivációját is fenn kell tartanunk. Éppen ezért a vezetés emberi oldalának megélése kulcsfontosságú, hiszen tudjuk, hogy az emberek céget választanak, de gyakran vezetőt hagynak ott. A vezetői együttérzésnek kézzelfogható hatása van nem csak az elköteleződésre, de a csapatok együttműködésére és a teljesítményre is.
A felsővezetők kétharmada fontosnak tartja az érzelmek kimutatását
Egy nemrégiben készült kutatásban az Impact Works Vezetőfejlesztési divíziója országos mintán vizsgálta az érzelmek szerepét a munkahelyen. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy munkahelyi hierarchiában felfelé haladva egyre fontosabbá válik az érzelmek munkahelyi kimutatása, a felsővezetők 64%-a tartja ezt fontosnak, a beosztottaknak pedig a 46%-a. Nemi különbségek tekintetében a nők inkább igénylik az érzelmek kimutatását munkahelyi környezetben is, mint a férfiak.
Hol a határ?
Az tagadhatatlan, hogy a vezetőknek szerepe van a munkahelyi érzelmi klíma kialakításában, de természetesen ez nem kizárólagosan az ő felelősségük. Az azonban meghatározó, hogyan kezelik a csapattagok érzelmi megnyilvánulásait, mert ez jó esetben építő hatással van a légkörre, rosszabb esetben rombolja azt. Az érzelmek ragadósak, legyenek azok pozitívak vagy negatívak, ezért érdemes a csapat érzelmi állapotát figyelemmel kísérni.
Míg a negatív érzelmek (frusztráció, düh, irigység, féltékenység, szorongás stb.) egyfajta jelzőlámpák, felhívják a figyelmet különböző problémákra, addig a pozitív érzelmek (hála, elégedettség, boldogság stb.) elmélyítése kifejezetten jó hatással van a munkahelyi légkörre és elkötelezettségre. Éppen ezért hatékony, ha a negatív érzésekről van lehetőség beszélni és aztán megoldási lehetőséget keresni, a pozitív érzelmek, sikerek megünneplése pedig képes növelni az elkötelezettséget és elégedettséget is.
Az érzelmek megfelelő kifejezésében a vezetők egyfajta példaképként is szolgálhatnak csapattagjaik számára, ezért is kiemelkedően fontos foglalkozni a témával. Az, hogy egy vezető mennyire enged teret az érzelmekről való beszélgetésnek és az érzelmek kifejezésének, rajta is múlik. Állíthat ebben kereteket, biztosíthat erre felületet és ahogy említettük, ő maga is szolgálhat példaként.
A munkavállalók harmada már foglalkozik érzelmekkel
Nagyjából minden harmadik válaszadó (39%) számolt be arról, hogy foglalkoznak a munkahelyükön az érzelmekkel. A munkavállalók közel fele (48%) szerint van helye az érzelmek kimutatásának egy munkahelyen, feltételezhetően számukra ez fontos is. A kutatás nem tér ki arra, az érzelmekkel való foglalkozás pontosan mit is jelent a gyakorlatban, ám mivel az érzelmek nem hagyhatók a munkahely ajtajai mögött – sőt, megfelelő kezelésük és kimutatásuk számos pozitív hatással is jár -, érdemes lenne többet beszélni arról, hogyan kezelhetjük őket megfelelően a munkahelyünkön.
A legnépszerűbb munkahelyen előforduló érzelmek
A kutatás arra is kitért, melyek a munkavállalók által leggyakrabban tapasztalt érzelmek a munkahelyen. Az első hat megjelölt érzelemből négy negatív került a dobogóra, azonban a kitöltők 42%-a megél elégedettséget és 35%-a lelkesedést is. A frusztráció (37%), a bizonytalanság (29%) és a szorongás (29%) pedig a pandémiás időszak lenyomataként is megjelenhet. Továbbá majdnem minden negyedik munkavállaló (24%) unatkozik a munkahelyén, azaz nincs elég feladata vagy azok nem eléggé kihívást jelentők számukra.
Nincs jövőnk érzelmek nélkül…
Mi az Impact Works-nél hiszünk abban, hogy a modern vezetői eszköztár része kell, hogy legyen az érzelmek kezelésének, azok megmutatásának képessége. Éppen ezért legfrissebb termékünk megalkotásakor az volt a célunk, hogy olyan gyakorlatokat gyűjtsünk össze, melyek támogatják a vezetőket az érzelmek felismerésében, az együttérző vezetés alapjainak elsajátításában, a nehéz, érzelmekkel terhelt szituációk kezelésében. Tréningünk során kézzelfogható eszközöket adunk ahhoz, hogy az együttérző vezetés a gyakorlatban is megvalósíthatóvá váljon.
Ha érdekelnek a részletek, itt további részleteket tudhatsz meg képzésünkről – ha pedig felkeltette az érdeklődésed, írj nekünk bizalommal az info@impactworks.hu-ra.
Cikket írta: Novák Dóri, pszichológus, tréner, tanácsadó