Az írásos kommunikáció egy kicsit olyan, mint az autóvezetés: mindenki gyakorolja, ám indulás előtt kevesen gondolkoznak el azon, miképp lehet jobban csinálni. Azon meg végképp nem, hogy milyen költségekkel jár egy-egy kerülőút: legtöbbször csak bevágódunk a kocsiba, lepadlózzuk a gázpedált, aztán majd csak megérkezünk valahogy.
Pedig számos helyen kicsúszhatunk az útról. A kommunikációs folyamat egyik buktatója, amikor tudjuk, hogy kinek és mit szeretnénk mondani, az üzenetek mégsem jutnak el a célcsoporthoz. Miért nem? Mert jobb esetben is csak félig fogalmazzuk meg őket, feltételezve, hogy amit kigondolunk, az egyértelműen ki is olvasható az anyagokból. És ez legalább olyan vétkes hanyagság, mintha el sem küldenénk az irományt.
A nemtörődömség édestestvére az érthetetlen szakzsargon, amikor a lényeg eltűnik a rövidítések és szakkifejezések árnyékában. Jogászok és adatkezelési szakemberek számára az info tv. jelentése egyértelmű, ám az outsiderek esetleg valamilyen televíziós hírcsatornára asszociálnak, vagy kétségbeesetten keresik a dekódert. Mint a szomszéd néni, aki kéthavonta becsenget és kéri, hogy fordítsuk le neki magyarról magyarra a számlavezető bankjától és a biztosítójától kapott leveleket.
Tudásunkat szerencsére ma már hatékonyan csiszolhatjuk azon a képzeletbeli tanpályán, amit írásbeli üzleti kommunikációs vagy business writing tréningnek hívunk. Itt a relevanciától kezdve az érthetőségen át a kérés megfogalmazásáig számos területen gyakorolhatunk, ami a stílus mellett a magabiztosságunknak is jót tesz.
A tréning után pedig komolyabb kalandokra is vállalkozhatunk. Döntéselőkészítő anyagok összeállításakor természetesen érdemes az útvezetős stílusnál maradni, de ha a műfaj lehetővé teszi, bátran gyorsíthatunk kanyarban is: pl. egy belső hírlevélnél írhatunk érdekesen is, túllépve a vállalati kliséken és a száraz tényeken.
De vajon mi a jó kommunikációs tréning ismérve? Elsősorban az, hogy nem akarja megmondani a tutit: impulzusokat ad, a közös felfedezésre és az „én is tudok jól írni!” élményre összpontosít. A résztvevők pedig olyan gyakorlati eszköztárat állítanak össze, melyből mindenki igénye szerint választhatja ki és szabhatja testre a megoldást – aztán bátran magasabb fokozatba kapcsolhat.
Business Writing tréningünkkel kapcsolatban további információkat vagy árajánlatot az info@impactworks.hu email címen kérhetsz.
A cikket írta: Boda Ferenc, copywriter