A szolgáltatás-tanácsadás világában gyakran hangzik el mentegetőzésképpen, hogy „a suszter cipője mindig lyukas”, vagyis éppen arra nem jut időnk, amit egyébként ügyfeleink számára a legmagasabb színvonalon nyújtunk. Olykor-olykor ez ránk is igaz, de most legalább egy ilyen lyukat sikerült befoltoznunk.
Az Impact Works Employer Branding üzletágának csapata rendszeresen végez céges fotózást az ügyfelek számára. Kifejezetten nagy gyakorlatunk épült ki az elmúlt években munkatársi portrék készítése mellett munkahelyi szituációk, életképek elkészítéséből, gyártósorok, épületek, irodabelsők fotózásából is. Úgy éreztük, eljött az ideje, hogy a saját kollégáink esetében is megtörténjen a professzionális fotózás, amelyet egyúttal a honlapunk frissítésével is egybekötöttünk.
Miért hiszünk nagyon a munkatársi fotózásban?
Átfogó, alapoktól induló Employer Branding stratégiáink kulcsfontosságú eleme, hogy a céget leghitelesebben a munkatársak tudják képviselni; egyetlen beállított modell, vagy a legjobban eltalált stock-fotó sem lesz annyira érvényes, mint akár egy kevésbé fotogén, vagy a kamerák előtt kevésbé profi, de hús-vér munkavállaló, aki magától és örömmel képviseli cégét ország-világ előtt. Díjnyertes kampányaink esetében is mindig értékelte a szakmai zsűri, hogy munkavállaló márkanagykövetekben gondolkozunk, a munkatársak valós értékeiből építkezik a kampányüzenet, amelyet az ő arcuk, a velük készített életképek jelenítenek meg.
A hitelesség mellett egyfajta járulékos előny, hogy maga a fotózás kiemelten izgalmas, rendhagyó, jókedvű esemény a munkatársak számára, amelyet már hetekkel előre pozitív várakozás előz meg, a program maga pedig természetesen lojalitásnövelő, megtartó erőt is képvisel.
Mindezek miatt kiemelt jelentősége van, hogy a fotózásra a legaprólékosabb odafigyeléssel készüljünk fel és így készítsük fel a kollégákat is, akiknek érezniük kell, hogy jó kezekben vannak, biztonságban vannak, átengedhetik magukat a hozzáértő fotós stábnak. Ahogy ügyfeleinknél, így jártunk el a saját fotózásunk esetében is. Hasznos lehet tehát egy összefoglaló, milyen lépésekre kell figyelni egy munkatársi fotózás projekt lebonyolítása során!
Fotózást megelőző lépések
1.) Célok meghatározása
A fotózás természetesen nem önmagáért történik, mindig át kell gondolni, milyen célt tölt be az aktivitás, mit akarunk elérni vele. Ehhez szükséges egy alapos koncepció, ami végigvezet bennünket a teljes projekten.
2.) Körülmények és stáb
Az elérni kívánt célok figyelembevételével érdemes kiválasztani a fotós személyét, akit mindig egy nagyobb poolból választunk, függően attól, hogy milyen jellegű, milyen stílusú fotókat szeretnénk végeredményként. Szintén ennek kell alárendelni, hogy milyen helyszínen készüljenek a fotók: studiófelvétel, bármilyen mesterséges környezet, szabadtér, vagy irodai, esetleg gyári környezetben kerüljön sor a fotózásra. A mi tapasztalataink szerint a sminkes és a fodrász kiválasztásában már érdemes a fotósnak szabad kezet adni, ő tudja, kivel tud a legeredményesebben dolgozni, kikkel van összeszokva.
3.) Kiválasztási folyamat
Az Impact Works céges fotózásán valamennyi kollégáról szerettünk volna portréképet, így a kiválasztás folyamata „leegyszerűsödött”, ugyanakkor számos olyan kampányon vagyunk már túl, ahol a fotóalanyok körét meg kellett találni, le kellett szűkíteni. Ilyenkor már a kiválasztási folyamat is az Employer Branding belső kommunikáció része lehet, meg szoktuk hirdetni a lehetőséget, kérünk be vizuális anyagokat, motivációs sorokat, egyeztetünk a kiválasztott kollégákkal és természetesen arra is gondot kell fordítani, hogy azok se érezzék rosszul magukat, akik kimaradnak ebből a körből.
4.) Tájékoztatás
Egyértelmű tapasztalatunk, hogy a fotózás előtt érthető izgalom fogja el a munkatársakat, akikben máris nagyon megnő az információigény az eseménnyel kapcsolatban. Éppen emiatt részletes, minél kézzelfoghatóbb tanácsokkal látjuk el őket írásban arról, hogy mivel és hogyan készüljenek, hogyan érkezzenek. Azt figyeltük meg, minél részletesebb az előzetes tájékoztató levél, annál magabiztosabbnak érzik magukat a fotózásra érkező kollégák. (Hajmosás-, smink-, borotválkozás kérdése, ruha színei, mintázata, hozzon-e kelléket, mennyi ideig tart, lesz-e étel – ital a helyszínen, stb.)
- Felkészítés
Leginkább csak a nagy, komplex fotózás esetében van szükség próbanapra, felkészítésre, ha erre is jut erőforrás, akkor persze még jobb. Ilyenkor megismerkedhetnek a kollégák a helyszínnel, fényekkel, a stábbal, ha szituációt fotózunk, el is lehet próbálni azt.
A fotózás során
1.) Jó hangulat
Mindenki közös érdeke, hogy a fotózás jó és oldott hangulatban teljen. Ennek érdekében a legtöbbet maga a fotós tehet, aki maga is szokott gondoskodni például zenéről, és igyekszik szóval tartani, gyorsan kapcsolódni a fotóalanyokhoz.
2.) Megfelelő helyszín
Egy jól működő helyszínen kialakítható külön, nyugodt tér a sminkes és a fodrász számára, ahol kellően ellazultan készülhetnek fel a fotózásra a fotóalanyok. Egy ettől jó esetben eltérő térben zajlik maga a fotózás, és ideális esetben van egy közösségi tér is, ahol a többiek várakozhatnak, beszélgethetnek és nassolhatnak, amíg sorra kerülnek.
3.) Technika
Alapvetően ez is a fényképész kompetenciája, de a projektcsapat is meg kell győződjön róla, hogy a helyszínen megfelelő technikai feltételek teremthetőek a professzionális fotózás számára. A kameráról a fotós gondoskodik, hiszen saját felszereléssel dolgozik, de például a világítás kialakításában az ügynökség stábja is tud segíteni.
4.) Mennyiség és minőség
A fotóssal történő előzetes megállapodás is kitérhet rá, de a helyszínen is fontos résen lenni: minden fotóalanyról készüljön kellő mennyiségű, minél többféle, előnyős beállítású kép. Így biztosítható, hogy lesz köztük olyan, ami minden szempontból megfelel a célnak, sőt, jó esetben akár többféle módon, a tervezett kampány összetett szempontjai szerint is felhasználhatóak lesznek.
A fotózás után
1.) Képkidolgozás
A fotós az előre egyeztetett mennyiségű, fényelt, adott esetben kicsit kiigazított képeket ad át, ezzel lezárul az ő része a fotózási projektben.
2.) Képek átadása
A kollégák nagyra értékelik természetesen, ha ők is megkapják és használhatják a kidolgozott, profi fényképeket, amit, szintén tapasztalataink szerint, boldogan és önként osztanak meg saját felületeiken is, meghosszabbítva a munkáltatói márka kampány elérését.
3.) Kommunikáció
A fotózásról utólag is érdemes a belső kommunikációs felületeken információt adni, werk-képeket mutatni, ezzel is visszacsatolást adni a munkatársaknak és persze ne felejtsük el megköszönni a közös munkát!
A mi fotóink így sikerültek, érdemes lehet megtekinteni ITT.